אני מאד אוהבת שיעורי בחירה. באופן כללי, אני מאד אוהבת לאפשר לילדים לבחור ומאמינה ביכולת שלהם לעשות זאת. לבחור איך לעבוד (בעמידה, בשכיבה, בישיבה...), לבחור אילו משימות לעשות, לבחור כמה משימות לעשות ועוד ועוד.
שיעורי בחירה הם שיעורים שבשגרה כבר מכיתה א'. חשוב לי ללמד את הילדים איך עובדים בשיעור כזה ולכן יש כמה שלבים לפורמט.
בפעמים הראשונות:
בתחילת השיעור אני כותבת על הלוח משימות שונות ואת מיקומן במרחב הכיתה. לאחר מכן, מחלקת את הילדים לצוותים, כשמספר הילדים בכל צוות תלוי במספר המשימות. הילדים נמצאים בכל "תחנה" כ-10 דקות ועוברים למשימה הבאה לפי הנחיה שלי.
המשימות יכולות להיות רק בנושא שפה או חשבון ויכולות להיות מעורבות.
לא תמיד מספיקים לעשות את כל המשימות בשיעור.
בזמן שהילדים עובדים, אני מסתובבת ביניהם, מתווכת ומסבירה לפי הצורך.
המטרה בשלב זה, היא ללמד את הילדים לעבוד באופן עצמאי ולהתמודד עם המשימות ללא תיווך שלי. משך התהליך תלוי באופי הכתה. לפעמים תוך זמן קצר הילדים בשלים לעבוד באופן עצמאי, ולפעמים נדרש זמן ארוך יותר להקנות להם הרגלי עבודה בפורמט הזה. חשוב להיות סבלניים בתוך התהליך, לגלות עקביות ולאפשר לילדים להתנסות ולנסות.
בהמשך השנה:
בסוף תהליך הלמידה של שיעור במתכונת הראשונה, אני מגדילה את מעגלי הבחירה. הילדים יבחרו את המשימות שתהיינה במהלך השיעור, יבחרו את המשימות אותם ירצו לעשות, ילמדו לעבור בעצמם בין התחנות וילמדו לבחור כמה זמן ישהו בכל תחנה. הלמידה הזאת מאפשרת לי לשבת עם קבוצות קטנות להוראה דיפרנציאלית.
*חשוב לי לציין שבתוך הבחירה המרובה שיש לילדים, אני זאת שמנווטת ומתווכת את התהליך לפי הרכב הכיתה ולפי צרכי הילדים. בהחלט יש פעמים בהן אני אבחר את המשימות (או חלק מהן), ואם הבחירות של הילדים לא מתאימות, מסיבות אלה ואחרות, בסופו של דבר אני הפוסקת הראשית :)
שיעורי הבחירה הם שיעורים נפלאים! הם מזמנים לילדים אינטראקציות חדשות, הילדים לומדים לחזק מיומנויות כמו שיתוף פעולה, דחיית סיפוקים, התמודדות עם אכזבות ועוד. ולי, כמחנכת, השיעורים האלה הם הזדמנות קסומה להתבוננות בילדים ובהתנהלות שלהם במרחב.