"עצמאות של מדינה" זה מושג מאד גדול עבור תלמידי הכיתות הצעירות. קשה להם להבין את המשמעות של הדבר. אבל כשמדברים על עצמאות בהקשר שלהם, של הילדים, מאד קל להמחיש זאת!
אני מאמינה בכך שילדים יכולים להיות עצמאיים, אם רק ניתן להם ונראה להם שאנחנו סומכים עליהם! כשהילדים רגילים שעושים עבורם, הם לומדים שאין סיבה להתאמץ ולנסות ושאין סיבה לקחת אחריות ולהיות עצמאי, הרי תמיד יהיה מי שיעשה עבורי, אז למה לי?...
ליאת, את יכולה לפתוח לי את העטיפה של החטיף? אני יכולה, אבל אני רוצה שאת תעשי את זה בעצמך, קחי מספריים ותפתחי את העטיפה. ואם לא תצליחי, אעזור לך.
ליאת, את יכולה לקשור לי את השרוכים? אני יכולה, אבל אם אעשה זאת, לא תלמד לקשור אותם בעצמך. בוא אראה לך איך עושים זאת ואתה תקשור. אם לא תסתדר, אני אעזור לך.
ליאת, אני לא מצליח לרדת מהעץ! אם הצלחת לטפס עליו, הרי שתוכל לרדת בעצמך. אני פה לידך, אני סומכת עליך שתצליח! אם אראה שאתה זקוק, אושיט לך יד.
ויש עוד המון מצבים כאלה. אתם בטוח מכירים אותם!
בדף שלפניכם, הילדים יכולים לבדוק את מידת העצמאות שלהם בבית, בבית הספר, בחיים.. מה אני יכול לעשות בעצמי, מה איני יכול לעשות בעצמי ומה אני יכול לעשות באופן חלקי.
המשפטים המופיעים בדף מזמנים לנו שיח בנושא עצמאות: מה גורם לי להיות עצמאי ומה מונע ממני להיות כזה? יש את ענין הגיל, הבחירה שלי, הסביבה שמאפשרת או לא, היכולת הפיזית והמנטלית ועוד כל מיני משתנים.
רעיון לפעילות (שלא עשיתי עד היום ואולי אעשה בעתיד):
לתת לילדים למלא את הדף הנ"ל כמה פעמים, ולראות מה השתנה בפרק הזמן שעבר. אפשר לתת להם את הדף בכיתה א', לשמור אותו ולתת שוב בכיתה ב'. אפשר לתת את הדף לקראת יום העצמאות ואז שוב, לקראת סוף השנה. ואפשר גם לא :)
בתמונות: ילדים עושים דברים בעצמם...