לעוף, כמו פרפר

בשנה השניה שלי כמחנכת, כשעוד לא ידעתי את כל מה שאני יודעת היום, הקראתי לתלמידיי, שהיו אז בכתה ב', את הספר "רציתי לעוף כמו פרפר" ובעקבותיו הכנתי פעילות על פרפרים. רק בהמשך דרכי, עם התובנות והידע שאספתי בדרך, הבנתי עד כמה הספר הזה לא התאים לכתה ב' ולא חזרתי על הטעות הזאת, אבל כן נשארתי עם הפרפרים ועם מה שהם מייצגים.

בהמשך ליחידות ההוראה ששיתפתי, על תומי ועל המגירה השלישית של סבא, הנה עוד רעיון לפעילות הקשורה ליום הזכרון לשואה ולגבורה. הפעילות מתאימה לכיתות ב'-ג' (אפשרי גם בכיתות הגבוהות יותר, בהתאמת רמת השיח לגיל הילדים)

(לפני כמה שנים, בעקבות הפעילות הבאה, שלחנו את הפרפרים שהכינו הילדים, למוזיאון השואה בטקסס, לפרוייקט מיוחד שהיה במוזיאון. על הפרוייקט אפשר לקרוא כאן: http://www.insectour.com/Web/?PageType=0&itemid=283888)

(בתמונה הנ"ל מסגרת הפרפרים נשארה על הלוח שהפך, ימים ספורים לאחר הפעילות, ללוח בנושא יום העצמאות)

בפעילות המדוברת, אני מזמינה את הילדים לצייר, לצבוע ולגזור פרפרים. בהמשך אני מציגה להם ציורי פרפרים שציירו ילדים בגטו טרזין. (אפשר לספר לילדים מה מקור הציורים ואפשר לתת להם לנסות לגלות בעצמם)

בעקבות היצירה והתמונות שראו, אני מקיימת עם הילדים שיחתואם גיל. 

🦋מה ההבדל בין הפרפרים שהילדים הכינו לבין הפרפרים שציירו ילדי גטו טרזין?

🦋מה מייצג הפרפר בטבע ובכלל?

🦋איזה רגש מתעורר למראה הפרפרים שציירו הילדים בגטו?

🦋איזה רגש מתעורר למראה הפרפרים שהכינו ילדי הכתה?

🦋האם אפשר לדעתם לנסות ולהפוך את הפרפרים שציירו בגטו לפרפרים שמחים יותר?

כמובן שהשיח חייב להיות מותאם לגיל הילדים והשאלות שהבאתי הן רק דוגמא...

"צִבְעוֹ הַצָּהֹב הָיָה מַר וּמְסַנְוֵר, 

בְּקַלּוּת הִתְעוֹפֵף, הִתְעוֹפֵף לַמְּרוֹמִים, 

הוּא הָיָה אַחֲרוֹן, 

הוּא הָיָה אַחֲרוֹן, 

אֵין פַּרְפָּרִים פֹּה - בַּגֵּטוֹ..."

~פאוול פרידמן~


קישור לתיקיית הפרפרים